• Gorczański Portal Informacyjny
  • Sobota, 20 kwietnia 2024
  • Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Reklama
Wiadomości
Data: 1 czerwca 2023, Czwartek / Ilość wyświetleń: 344

Czas na obwodnicę Limanowej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie złożyła do burmistrza Limanowej wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy Limanowej. Droga będzie przebiegać w nowym śladzie, po południowej stronie miasta, jako część drogi krajowej nr 28.

Nowa trasa będzie miała długość ok. 6 km. Będzie to droga jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym, klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).

Jako wariant preferowany wskazano 1A. Jego przebieg w dużej mierze pokrywa się z korytarzem na obwodnicę przewidzianym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Zakładamy wybudowanie dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką oraz dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka. Druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską. Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów, którymi ulice Lipowa i Łokietka będą przebiegać nad obwodnicą.

Nowa trasa będzie połączona z siecią istniejących już dróg. Rozpocznie się rondem na ulicy Krakowskiej, następnie przewidziano budowę dwóch skrzyżowań - z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z ulicą Żwirki i Wigury. Koniec obwodnicy to rondo łączące trasę z ul. Kościuszki. W ramach inwestycji powstaną dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej.

Obecnie DK28 przebiega przez samo centrum Limanowej. Ruch tranzytowy pojazdów prowadzi ul. Krakowską, Piłsudskiego, Jana Pawła II, Rynkiem i ul. Kościuszki. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wskazują, że od 2015 roku liczba pojazdów przejeżdżających przez Limanową wzrosła o 30 proc. i wynosi już prawie 21 tysięcy samochodów. W tej liczbie ponad 2,2 tysiąca pojazdów to autobusy i ciężarówki. Jest to - obok Jasła - największe natężenie ruchu na całej DK28, od Zatora w woj. małopolskim do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.

Obwodnica będzie zbudowana w taki sposób, aby zapewnić komunikację między terenami znajdującymi się na północ i południe od niej. Mieszkańcy będą mogli korzystać z ośmiu przejazdów przez obwodnicę:

· cztery będą poprowadzone pod nową trasą (ulice Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska);
· dwie będą nad drogą (ulice Łokietka oraz Lipowa, która zyska dodatkowe połączenie z ulicą Małachowskiego);
· dwa to skrzyżowania z obwodnicą, zapewniające komunikację z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz ulicą Żwirki i Wigury.

Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, w istotny sposób poprawi komfort mieszkańców miasta. Wyprowadzi ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965. Zwiększy to komfort mieszkańców i poprawi warunki dla ruchu lokalnego.

Kolejne kroki
- Po uzyskaniu DŚU będziemy przygotowywać Koncepcję programową obwodnicy Limanowej, której elementem są m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029 - informuje GDDKiA.

Źródło: GDDKiA
Reklama
Zobacz także
Zaproszenia
Zdjęcia
Ogłoszenia
Reklama