• Gorczański Portal Informacyjny
  • Czwartek, 19 września 2024
  • Imieniny: Januarego, Konstancji, Teodora
Reklama
Wiadomości
Data: 17 lipca 2024, Środa / Ilość wyświetleń: 11495

Nowa zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu nie będzie drogą ekspresową. Tylko 100 km/h (video i zdjęcia)

Dziennikarze zostali dziś po raz pierwszy wpuszczeni na budowę nowej dwupasmówki z Rdzawki do Nowego Targu. Inwestycja jest na ukończeniu. Podczas spotkania podano szczegóły dotyczące charakteru nowej drogi.

Na trasie nowej dwupasmówki, na odcinku 14,4 km, położono już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu. Cała droga będzie miała 16,1 km. Inwestycja jest zaawansowana w 92 proc., a trasa w wielu miejscach – szczególnie między Obidową a Nowym Targiem – wydaje się prawie gotowa. - Takie spostrzeżenia i opinie pojawiają się często w mediach. Jednak położenie ostatniej warstwy asfaltu nie oznacza jeszcze, że droga może być udostępniona kierowcom - mówi ostrożnie Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Mimo to na spotkaniu wykonawca prac powiedział, że droga - jeśli nic nie stanie na przeszkodzie - będzie gotowa na przełomie sierpnia i października, z wyjątkiem węzła Klikuszowa.

- Najwięcej pracy pozostało nam do zrobienia w okolicy Rdzawki, gdzie w okolicy 270-metrowego wiaduktu budujemy ostatnie nasypy. Trzeba też przygotować połączenie zachodnich jezdni nowej i dotychczasowej trasy – dodaje.

Wbrew powtarzanym gdzieniegdzie opiniom, droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową. Obowiązywać na nim będzie niższa dopuszczalna maksymalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h), przy nowej trasie powstaną przystanki autobusowe, a obok węzłów powstaną też wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami - w Rdzawce i Klikuszowej.

Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i estakad. Zajmują one jednak aż jedną czwartą trasy. Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu. 

W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. Dziś jest to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. Po oddaniu nowej zakopianki kierowcom będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.). 

W Rdzawce droga rozpoczyna się na wysokości 680 m n.p.m. i biegnie wzdłuż dzisiejszej DK47 do węzła Obidowa, gdzie sięga wspomnianych już 800 m. Następnie stopniowo opada, by w okolicy Lasku i węzła Klikuszowa osiągnąć ponownie poziom 680 m. Od tego miejsca biegnie już w dół do Kotliny Nowotarskiej. W okolicy mostu na Czarnym Dunajcu teren jest położony 580 m n.p.m., a więc ponad 200 metrów niżej niż najwyższy punkt trasy. 

- Budując nową zakopiankę, musieliśmy wykopać ok. 1,8 mln m³ ziemi, która została następnie wykorzystana do budowy nasypów i skarp. Znaczna część wykopów była w północnej części budowy, a dodatkowej ziemi potrzebowaliśmy przede wszystkim na terenie Nowego Targu. Dlatego też prace ziemne na tej inwestycji związane były z koniecznością przewozu dużych ilości gruntu na znaczne odległości. Średnio każda ciężarówka przemierzała 8 km. Żeby przewieźć tylko tę wykopaną ziemię musieliśmy przejechać ok. 1,4 mln km – opowiada Kacper Michna.


Na pozostałej części trasy montujemy bariery energochłonne i ekrany akustyczne. Trwają prace związane ze sprzątaniem i obsiewaniem pasa rozdziału między jezdniami i skarp wzdłuż drogi oraz przygotowaniem poboczy. Prace wykończeniowe są też prowadzone na estakadzie w Lasku. Wzdłuż całej trasy montujemy też ogrodzenie. 

Na węzłach Klikuszowa i Nowy Targ przygotowywane jest oświetlenie. Na węźle Klikuszowa do zrobienia pozostaną jeszcze prace związane z połączeniem jej ze starą zakopianką, które przeprowadzone zostaną dopiero po otwarciu nowej trasy. To ze względu na ukształtowanie terenu i konieczność zamknięcia w sąsiedztwie węzła starej zakopianki - stanie się to jednak dopiero po otwarciu nowej drogi. 

Inwestycja jest realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł. 


Źródło: GDDKiA, r/
Reklama
Zobacz także

Strażacy z Chabówki i Ponic zawieźli dary

Środa, 18 września 2024 13:50

Koncert Haliny Frąckowiak

Środa, 18 września 2024 13:24

Rabka-Zdrój z pomocą dla uzdrowiska Lądek-Zdrój

Środa, 18 września 2024 10:09

Koncert przedwojennych szlagierów!

Wtorek, 17 września 2024 21:13
Reklama